In The Flesh

Nu har äntligen första delen av In The Flesh haft premiär. Serien utspelar sig fyra år efter The Rising alltså när de döda vaknat. Myndigheterna har hittat på en medicin som gör att de tidigare hjärnätande blodtörstiga bestarna blir som de var innan de dött. Tillståndet kallas Partially Deceased Syndrome (PDS) och de drabbade får gå i terapi för att inte ha skuldkänslor för det de gjorde när de var obehandlade. tv_in_the_flesh_still_1

Samhällets svar på Partially Deceased Sufferers  är ganska varierat. Vi kommer in i serien när huvudpersonen Kieren Walker ska få komma hem till sin familj i samhället Roarton på engelska landsbygden. I Roarton är Human Volunteer Force (HVF) en stark kraft i samhället. De bekämpade The Rotters när de vaknade och myndigheterna inte kom till undsättning. Det är som en gerillarörelse och är betraktade som hjältar i byn. HVF är såklart mot att The Rotters kommer tillbaka till samhället. När de som lider av PDS kommer återvänder till sina gamla hem sker det i hemlighet för att inte HVF ska få reda på något. Det går såklart att dra en massa paralleller mellan olika typer av paria i samhället och de som lider av PDS.

Det kanske låter lite tramsigt, förlåt i så fall, för det är så sjukt lovande. BBC3 fortsätter de brittiska traditionen av riktigt jävla bra zombiehistorier i bra miljöer. Det är snyggt, oglamouröst och väldigt jordnära och trovärdigt i sin enkelhet. Storyn har verkligen potential. Det finns flera trådar som det bara hintas om i första avsnittet som blir spännande att följa. Det handlar om skuld, fördomar, inskränkthet och en del hjärnätning och är kryddat med lite brittisk myshumor. Se!

 

(Och lyssna till en av Entombeds (passande just här) bästa låtar med samma namn:)

Posted on mars 20, 2013, in litteratur och film and tagged , , . Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Ser fram emot att få se den här serien! Verkar kunna bli riktigt bra.

    Och så klipper du in en låt med Entombed. 🙂 Fantastiskt.

  2. Såg första avsnittet igår och håller med om att det verkar sjukt lovande. Är dock sjukt nyfiken på fysiologin hos de partialy disesed och zombien överlag i serien. Det nämns att de var tvugna att äta för att inte ruttna (? Vilket iof skulle kunna vara propaganda).

    De är ju bara partial dead och partial livig, alltså antar jag att de är typ döda och därför inte äter längre, men vad håller dem då igåg och hur länge kan de återlevandedå leva? Eller snarare, är det därför de inte äter?
    De flesta är ju överens om att äcen om zombisen lever länge så har den ofta någon form av förbränning, lilt i hanteringen av se odöda. Vilket gör att de någong gång borde dö igen.

    Men som sagt, första avsnittet och jag förväntar mig inte heller svar på allt. Jag gillade konceptet och det ska bli spännande att se hur nästa avsnitt följer upp. Kände mig helt omtumlad efter förra avsnittet.

  3. Fysiologin brukar man ju oftast inte få veta så mycket om i zombieberättelser. Jag blir själv ganska missnöjd efter att det berättats eftersom det oftast inte är tillräckligt bra (och det är svårt att hitta på en realistisk förklaring). Det är skönare att bara köpa världen som den är tycker jag.

    • Jasså? Nu har du ju både läst och sett betydligt mer om zombies än vad jag har så jag utgår från att du har rätt. Men jag tycker att de ofta brukar säga åtminstånde Något om fysiologin, kanske inte så där super noggrant som i Hanteringen av de odöda, men är det verkligen så ovanligt att det nämns?

      Men som du säger, eller som jag tolkar dig, även om de aldig säger något så är det inget problem. Det är intr främst den problematiken som är intressant för serien. Det var bara jag som blev nyfiken 🙂
      Många saker i storyn som grep mig som jag inte tänker skriva här med risk att spoila för någon.

      • Nej det kan nämnas eller hintas om saker, t ex i In the Flesh att de inte behöver äta, eller att man fick se att det var hjärnan de helst ville åt, men det är sällan man får en hel förklaring. Lucio Fulci till exempel finns det ju inget vett i hur zombierna i hans filmer beter sig eller hur de uppstår, även Romero är ju rätt otydlig på den punkten.

        Jag tycker också att en hel del i storyn är gripande på ett mänskligt plan.

  4. Jag såg precis första avsnittet och tycker också att det verkar väldigt lovande. Hoppas på att hinna med de andra två snart. 🙂

  1. Pingback: In the Flesh, ny BBC-serie | BokBild

Kommentera

