Kobra: Är slutet nära?

I onsdags sände Kobra ett program om jordens undergång och survivalister/preppers. Programmet går inte att bädda in men klicka här för att komma till SVT Play. Tydligen hade de hört av sig till svenska preppers som valt att inte vara med. Det ökande intresset för apokalypsen och Mayakalenderns slut 2012 var i fokus.

Vi fick träffa Ed Peden som bodde i en bunker (och jobbade med att förmedla bunkerboenden till andra). Han verkade vara en trevlig hippiegubbe och inte alls någon vapengalen militärtyp. Han berättade om hur han dragits med i Reaganårens rädsla för kärnvapenkrig och att han behövde ta hand om sig själv och sin familj. Förutom dess historia var inte bunkern han bodde i särskilt annorlunda från andra alternativmänniskors boenden.  Här kan man se hela intervjun med honom.

En annan intressant del av programmet var en intervju med Susan Roy som pratade om hur de amerikanska myndigheterna under 50 och 60 talen lurade folk att ”duck and cover” och bygga egna ganska verkningslösa bunkrar för att kunna klara sig vid en kärnvapenattack. Den politiska dimensionen i detta är intressant. Att individualisera de negativa effekterna av ett kärnvapen krig  för att slippa lägga pengar på det och istället satsa hårdare på kapprustningen. Människor skulle tro att de var trygga för att rättfärdiga de miljarder dollar som lades på det egna militärindustriella komplexet. I Sverige valde man att kollektivt rusta upp ett civilt försvar med bergrum fyllda med olja och förnödenheter som man numer rustat ned.

Den lite märkliga reportaget från MSB (Myndigheten för Samhällsberedskap) tyckte jag sa väldigt lite. Min enda kontakt med dem tidigare var att de inte ville vara med i zombiekursen och prata om Sveriges beredskap för katastrofer vilket var lite tråkigt. CDC är ju på. Det verkade mest som om de gått en kurs i medieträning för att kunna prata utan att säga något egentligt om vad man höll på med. Jag har faktiskt inte hört någon säga något positivt om MSBs arbete, men jag låter mig gärna överbevisas.

Nästa program i serien verkar dock bli intressant när de tar upp kulturvärlden som apokalypsens stora profitörer. Det får mig att tänka på ett reportage i senaste numret av Effekt (3/2012) om varför så få beskriver livet under en långsammare kollaps. Hur man handskas med de små förändringarna och inskränkningarna i vardagen som en klimatkollaps kommer att innebära. Istället är det efter apokalypsen när allt redan kraschat som beskrivs. På ABF i Stockholm är det ett seminarium på just det temat som jag tror är intressant. Det är den 25 oktober och titeln är Grym natur och riktiga människor.

Svenska preppers om programmet:

Innan det sker

Swedish prepper

Publicerat på oktober 5, 2012, i Att överleva och märkt , , , , , . Bokmärk permalänken. 4 kommentarer.

  1. Bunkrar är inte verkningslösa, tvärtom. Givetvis är det kokta fläsket stekt om du bor för nära ground zero men det gör ju faktiskt inte de flesta människor. Samma med ”duck and cover”, övningen ökar dina chanser att överleva ganska rejält.

    • Det är möjligt att en del var effektiva men knappast de gjorda i trä eller plastmaterial. Susan Roy som är intervjuad i Kobra skriver om det: http://www.huffingtonpost.com/2011/05/24/susan-roy-bomb-shelters_n_865883.html

      Den stora grejen tycker jag dock handlar om att USA skapade rädslor och företag och myndigheter profiterade på detta (precis som privata säkerhetsstyrkor i dagens USA profiterar på de konflikter USA startar och bidrar till att förlänga konflikterna.

      Det politiska spelet med att skapa falsk trygghet är det mest intressanta med 40 och 50 talens boom i privatskydd. Det fyllde ett intresse hos USAs näringsliv och politiska elit.

  2. Synd att inte MSB vill ställa upp mer – jag tror de har allt att vinna på det. Kanske finns en rädsla att framstå som oseriösa – det är ju trots allt en ganska ny myndighet. Mina kontakter på MSB har dock varit nyfikna när jag berättat om kurserna och min medverkan…! Ser fram emot ikväll!
    // Anders Fridborg

    • Nej tack Zombies

      Hej!
      Ja får hoppas att de lär sig lite från CDC om hur man bör göra. Jag ska ärligt säga att jag inte heller ringde mer än två samtal till dem, så det var inte ett massivt försök av mig…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.