Recension: Terror i Rock n Roll Önsjön

Först lite självkritik! Jag har tidigare angett att den första svenska zombiefilmen var Die Zombiejäger. Men redan fem år tidigare kom pärlan (med det lite märkliga namnet) Terror i Rock n Roll Önsjön. Och det är inte bara en zombiefilm, det är en nazizombiefilm.

Under andra världskriget gör Tyskland experiment för att få fram en supersoldat. Experimenten sker i Norge och det går åt skogen så de dumpar bevisen i norr om Östersund i Önsjön på andra sidan gränsen. Flera årtionden senare är ett gäng ungdomar där på fest. I klassisk high school-anda är det ett rikt tufft gäng, ett tjejgäng och ett rockergäng (plus några töntar). Och tuff rockmusik på scen. Det är konflikt mellan gängen som sedan överbryggs när ett nytt hot dyker upp. Nazizombierna kommer upp från vattnet (det är slående hur ofta just nazizombier kommer upp från vattendrag) och börjar ha ihjäl folk.

Handling är mall 1A, allt är B men det är väldigt underhållande och bra. Trots extremt låg budget lyckas filmen på något sätt ändå att vara sevärd. Det finns en kärlek till genren och hantverket som gör att den håller. Det är roliga blinkningar till nazizombiegenren och tonårsslasherfilmer . Skådespeleriet är ömsom överdrivet ömsom bra precis som det ska vara i den här typen av film. Förvänta dig ingen storslagen film, förvänta dig underhållning och du kommer att ha mycket behållning av Terror i Rock n Roll Önsjön!

Hela filmen finns på Youtube (i fem delar).

Publicerat på mars 13, 2022, i litteratur och film och märkt , , , , , . Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar.