Recension: Röda ögon i natten

Zombiehästar alltså. Ja, det är något vi får stifta bekantskap med i ungdomsboken Röda ögon i natten av Petronella Simonsbacka (Joelsgården förlag). Marre har träffat Malin på nätet och åker från Stockholm till gården hon bor på utanför Falköping. Det dröjer inte länge förrän hästarna blir köttsugna och smittan är ett faktum.

Marre och Malin reser från Falköping till Stockholm. Slåss på muren i gamla stan. Hänger med motståndsrörelse. Åker lyxkryssning och besöker en riddarborg med feodal struktur. Det går ganska fort och det är en av bokens förtjänster. Den är fartfylld och det blir inte tråkigt att läsa. Men det är också en av bokens svagheter, att det fokuseras mycket på olika spektakulära (inte så realistiska) miljöer istället för att kunna beskriva mer av vad som händer utan att stressa igenom. Det är lite svårt att hänga med i hur lång tid som går och det gör att Marres karaktärsutveckling är svår att följa.

Nu vet jag att boken riktar sig till yngre läsare men jag tycker ändå att det från och till blir lite tillrättalagt. Att saker och ting ska få en mening så att säga. Jag misstänker att det är en del i en serie som kommer att fortsätta även om boken kändes så avslutad en zombieberättelse brukar vara (jag baserar det på att det stod något sådant i en beskrivning av boken). Men på det stora hela är det en bra zombieroman för ungdomar. Det finns inte så många svenska sådana för den åldern. Så jag rekommenderar verkligen boken till ungdomar som gillar zombier. En perfekt present till bokslukare.

Adlibris

Bokus

Röda ögon i natten - E-bok - Petronella Simonsbacka - Storytel