Intervju med Vanja Persson

En liten intervju med Vanja Persson som inför boksläppet av In i skogen (Into the Forest) levt som karaktärerna i berättelsen.

  1. Kan du beskriva lite vad du gjort och varför?

In i skogen är en dystopi som beskriver hur livet skulle kunna bli om samhället långsamt kollapsade så att vi skulle stå utan el, matdistribution, nyheter och allt annat vi är vana vid. Medan jag höll på att jobba med boken inför utgivningen blev jag inspirerad att testa själv. Så i fyra veckor har jag levt så likt karaktärerna som möjligt: nästan ingen el (undantaget är för jobbet samt för att kunna lagra och laga mat), inte handla något alls, inga nyheter eller surf, inte kontakta familj och vänner (däremot okej att svara när de hört av sig till mig).

  1. Vad har varit oväntat svårt?

I början var det svåraste att vara utan musik och att det var så mörkt. Jag visste förstås att november väl är den absolut dummaste månaden att testa en sån här sak, men var ändå inte riktigt beredd på hur betydelsefullt det är att ha lampor på kvällarna. Jag hade inte heller särskilt mycket ljus hemma. Värmeljus ger bara värme och mysstämning, men inte särskilt mycket ljus. I övrigt hade jag tolv små ljusstumpar (ca 5 cm långa) och sju små blockljus. Så i början var jag livrädd att använda ljusen och blåste ut dem så fort jag inte verkligen behövde dem.

Andra halvan har det istället varit bristen på kontakt som varit värst. Eller snarare att jag inte haft möjlighet att kontakta någon om jag vill. Inte ringa, inte smsa, inte mejla. Fördelen är att jag insett hur viktigt min familj och mina vänner är för mig.

  1. Är det något som varit lättare än du trott?

Allt. Jag är förvånad över hur lätt det har gått att leva så här i fyra veckor. Jag visste att en av mina styrkor när det gäller överlevnad är att jag har mycket mat hemma, men hade ingen aning om att det var så mycket att jag skulle kunna äta bra och god mat hela tiden och ändå ha mat över. Men även allt annat. Jag har fått en ny känsla av att det jag (och sannolikt alla andra) behöver är mycket mindre än vi tror. Jag har levt gott utan el och pengar och uppskattar mitt vardagsliv mycket mer än tidigare.

  1. Hur stor skillnad skulle det vara om det varit totalt strömlöst?

Jag har ju ”fuskat” lite genom att ha kvar kyl/frys och spis/ugn (samt dator och mobil för jobb och inkommande samtal) och det har gjort stor skillnad. Hade jag varit helt utan el hade jag inte alls klarat av det här lika bra. Min tanke var inte att testa samhällskollapsen fullt ut, utan att leva så likt karaktärerna som möjligt (de har t ex en kamin att laga mat på, men jag tvivlar på att min hyresvärd skulle uppskatta om jag tände en eld på köksgolvet). Däremot har jag funderat en hel del på vad det skulle innebära och vill gärna minska min sårbarhet på det området framöver (genom att t ex se till att ha mat hemma som går att lagra och laga utan el). Helst skulle jag vilja vara delvis självförsörjande med egna höns, bin och odla en del grönsaker mm och även ha solceller/vindkraft och möjlighet att elda inomhus. (Men får nog vänta med det – tror inte värden skulle uppskatta höns på innergården heller…)

  1. Rekommenderar du andra att testa också?

Jag rekommenderar verkligen andra att testa liknande utmaningar. Kanske inte så länge som fyra veckor, men varför inte en vecka eller en helg? Eller testa delar av det. I början hade jag inte tänkt att avstå från att kontakta andra (det var min dotter som kom på den idén), men det och nyhetsbristen har varit en av de viktigaste erfarenheterna för mig. Jag kommer att fortsätta ha ”mörka” kvällar ibland – ingen teve eller lampor – och jag tror att många (framför allt familjer) skulle må bra av att testa det då och då.

  1. Berätta lite om varför ni ger ut In i skogen på svenska.

I våras föreslog min syster och hon och jag skulle samarbeta och ge ut en bok tillsammans. Hon skulle översätta och jag ge ut den. Hon hade läst Jean Heglands Into the forest för några år sedan och tyckte att det var ett bra första försök (både för att boken är fantastisk och för att författarens sätt att skriva skulle passa för henne att översätta). Jag hade precis gått Hermans kurs i zombieöverlevnadskunskap och tycker att överlevnad och samhällskollapser är intressanta teman så jag sa jag utan att ha läst boken… Nu har jag läst den desto fler gånger och tycker den blir bättre och bättre för varje gång.

Posted on november 24, 2015, in Att överleva and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

