Det här med zombiers stank

Jag fick en fråga mailad till mig som jag tyckte var värd att publicera med ett längre svar.

En sak som nästan aldrig spelar någon roll i skönlitterära skildringar av zombies men som borde vara problematisk när de kommer hasande är stanken. Efter att ha jobbat på en spelning med Watain för ett par år sen förstod jag snabbt att stanken av ruttnande kött väldigt fort kan knäcka ens förmåga att fokusera på det som borde göras. Då vägde inte heller Watains halvruttna grishuvuden 75 kilo och stapplade efter och försökte bita mig.
I The walking dead smörjer de in sig med ruttna inälvor och rynkar lite på näsan, men jag har svårt att se hur jag skulle stå ut med stanken i min sons sheriffhatt veckorna efter.
Borde det inte vara svårt att missa att en zombie kommer smygande i mörkret eller är inne i huset jag ska utforska? Borde inte stanken av tio tusen zombies som går runt i en stad vara helt fruktansvärd? Mvh T Andersson, Malmö.
Jag började fundera och skriva och googla. Ganska snabbt hittade jag en svensk forskare som heter Linus Andersson som skrivit om stank och tillvänjning. Jag mailade honom och till min stora glädje var han bekant med zombiegenren (det blir lite konstigt annars när en hör av sig till forskare/myndighetspersoner om zombiefrågan). Så här är hans svar:

För att svara på din fråga om lukttillvänjning så är det lite svårt att svara på. I regel brukar man säga att man vänjer sig vid lukter som inte tolkas som relevanta, farliga eller på annat sätt uppseendeväckande. Blir odörerna för starka eller associerade till fara så blir det däremot svårt att vänja sig. Denna aspekt av lukttillvänjning har faktiskt behandlats, bland annat i en ganska ny bok om hur slagfälten luktade: http://www.smithsonianmag.com/smart-news/nurse-describes-smell-civil-war-180953478/?no-ist.

Stanken på slagfälten i amerikanska inbördeskriget var så överväldigande att soldaterna blev handlingsförlamade och sjuka. Det är (som du också kan läsa i länken) en viktig lärdom som bland annat nu utnyttjas för stridssimulatorer. Även om man kan simulera syn och hörsel är det tillsynes inte ovanligt att soldater blir överväldigade av krigets stank.

Så hur skulle man klara av att smörja in sig i zombieklet? Jag tänker att det beror lite på setting. En sak jag störde mig på i Walking Dead-serien (som fick mig att sluta läsa) var faktiskt att karaktärerna kunde uthärda så mycket smärta och sorg, och liksom resa sig och fortsätta som om (nästan) ingenting hade hänt. Jag har inte tänkt på luktaspekten tidigare, trots att jag är luktforskare, utan tänkte mer på alla sönderslagna händer och ansikten osv. Så vad ska man säga om lukten? Tja, jag kan ju (uppenbarligen) bara spekulera.

Jag tänker att det är många som borde ha utvecklat en slags luktfobi för zombiestanken. Det måste som du skriver stinka fruktansvärt. Stanken borde för övrigt egentligen utgöra en varningssignal som borde göra att överlevarna kunde förutse var zombierna är. Angående luktfobin tänker jag mig att stanken alltid borde finnas där när zombierna kommer, så folk har associerat lukten till detta fruktansvärda hot. Man skulle kunna tänka sig att stanken, exempelvis när zombierna skockas utanför fängelset i Walking Dead, blir så outhärdlig att folk inte klarar av situationen. Speciellt eftersom man är fångad i denna lukt och inte kan göra något för att komma bort från den. Å andra sidan skulle man också kunna tänka sig att man verkligen vänjer sig. Karaktärerna i Walking Dead verkar ju vara övermänniskor i många avseenden som har att göra med uthärdande, så varför inte även med avseende på lukttillvänjning?

Så skulle man kunna smörja in sig i zombieklet? Jag skulle väl spekulera i att vissa skulle kunna göra det i krissituationer. Jag skulle väl däremot kunna tänka mig att åtminstone några borde ha utvecklat en sådan aversion mot stanken (utöver själva handlingen att smörja in sig i lik) att de inte skulle klara av det, och att detta skulle likna en slags krigspsykos eller PTSD.

Linus Andersson som är filosofie doktor i psykologi och forskar om luktöverkänslighet på Högskolan i Gävle och Umeå universitet. Han är finansierad av Riksbankens Jubileumsfond inom ramen för forskningsprogrammet ”Our unique sense of smell” (http://www.humanolfaction.org/).

 

För att sammanfatta lite så är det troligt att det kommer att bli svårt att vänja sig vid stanken av zombier som är i närheten. Det är ett argument för att ta sig så långt bort som möjligt för allting. I så fall torde också stanken förekomma zombierna. Troligen skulle människor som är väldigt känsliga för lukter inte klara sig så bra eller hitta copingstrategier för det, och att det blir en fördel för dem som inte har så bra utvecklat luktsinne (ca 2/1000 lider av anosmi som är luktblindhet). I vilket fall som helst är det ett problem som borde tas upp mer i zombielitteraturen tycker jag. Det kommer ju att vara ett stort vardagsbekymmer för de absolut flesta så länge som zombierna rör sig. Ett liknande problem kan ju också uppstå i städer om sopsorteringen slutar fungera eller en stor pandemi där myndigheterna inte har möjlighet att frakta iväg alla döda snabbt.

Posted on maj 4, 2015, in zombies i allmänhet and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. LiseLotte Divelli

    Jättebra text. Något som också stör mig, men som jag i den fiktiva världen kan förstå, är att när elektriciteten försvinner hettas alla kärnkraftverk upp och exploderar. Det finns en dramadokumentär som tar upp exakt vad som händer om människan poff skulle försvinna. Husdjur och kärnkraftverk. Jag tror att den heter Citizen Zero, men är osäker.

    • Jo, men grejen med det är att det inte är akut farligt utanför några kilometer utanför själva kärnkraftverken. Det beror dock lite på vindriktning och sånt. Men att risken ökar för att få cancer 10 år senare kanske är det som människor mest tänker på i den akuta fasen.

  2. LiseLotte Divelli

    Den heter Population Zero.

Kommentera

