Boktipset: B.L.ÖH (barnens lilla överlevnadshandbok)

BLÖH av Jan Erik Ullström och Gabrielle Nilsson

BLÖH av Jan Erik Ullström och Gabrielle Nilsson

BLÖH är en helt nyutgiven bok som vill lära barn att klara sig bättre i naturen. Vi får känna grannarna Charlie och Maja som får med sig Jan-Erik (författaren) och Gabriella (illustratören) ut i naturen och testa på typiska överlevnadsövningar. Eftersom jag inte riktigt är målgruppen till boken lät jag Lars (9år) läsa den och intervjuade honom. Mina egna åsikter och tankar kring boken kommer sedan längst ned i inlägget.

Vad tyckte du om boken Lars?

Jag tyckte den här boken var bra för den förklarade saker på ett enkelt sätt. För det finns ju vissa såna där vuxenböcker som jag inte förstår mig på alls.

Vad var bäst med boken?

Det bästa med boken är att den inte säger att det är exakt si eller så, utan att de gav lite olika förslag där Charlie och Maja kunde göra på olika sätt. Den gav väldigt saftig fakta och var inte så torr, det var enkelt att förstå den.

Tyckte du att du lärde dig något? Vad i så fall?

Ja! Jag lärde mig att den del saker är giftiga och inte bör ätas, och att det går att göra jättemycket saker i naturen och att en del grejer kan användas på flera sätt. Att det går att ha väldigt roligt i naturen och att man blir ovårdad i naturen för där kan man inte ta en dusch på samma sätt som hemma.

Hur tycker du en kunde göra boken bättre? Saknades något tycker du?

Jag tycker att de borde ta upp fler sätt att göra upp eld på och hur viktigt det är med värme. De skojade bort en del av det och kunde ha mer fakta i skojen kanske? Skoj ska man ju ha. De kunde också visa mer hur man ska göra med till exempel Skvattram.

Om du går i naturen vad vill du helst göra där? Fick du några nya idéer?

Ja, jag tänkte att det ska vara kul i naturen. Om man har en kompis kan man till exempel sjunga vid elden. Att det kan vara mysigt också, det vill jag göra mer. Det vore också kul att gå ut och försöka hitta mat och se vilka ätbara växter som finns. En annan idé är ju att bygga saker, hämta pinnar och komma på det bästa sättet att konstruera kojor. Det är kul också.

Är det något annat du vill säga om boken?

Ja, jag tyckte boken var väldigt bra och att de visade på flera olika sätt att göra saker på. Det var kul att de använde fantasin mycket i till exempel vilka saker de hade med sig.

Tack så mycket!

Hermans åsikter: Det känns lite som att boken rider på en preppertrend där överlevnadsutbildning för barn skulle vara ett nytt ämne. Både scouterna och civilförsvarsförbundet är ju organisationer som håller på med liknande saker där barnen faktiskt får göra saker med andra barn. Men jag tycker det är en bra bok. Den har en hel del förtjänster i fina bilder och pedagogik. En del saker känns lite onödiga att ha med, som att ha med en del om hur en gillrar fällor för smådjur det är nog bättre att inte lära barn sånt. Eller att rena vatten med hemmagjort filter av torv, kol, vitmossa och småste (det är en metod som t ex Svenska Överlevnadssällskapet har slutat lära ut eftersom det inte funkar). Och sen det där med att koka asklut för att sen kunna äta lavar. Undrar om inte att hämta ved och elda i flera timmar tar mer energi än en får av att äta lavarna.

Jag tror att boken hade  tjänat lite på att fokusera mer på att hamna vilse och om människans basbehov och kanske om psykiska hot och STOP regeln och lite mindre på de mer avancerade delarna i överlevnad.

Köp den här eller här. Det är absolut en bra idé för människor med barn i sin närhet som de vill ska ut i naturen. Det kan ge uppslag till både lek och allvar.

 

 

Posted on april 22, 2015, in Att överleva, litteratur och film and tagged , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

