Every Day Carry

Every Day Carry, eller EDC som det populärt kallas i prepperkretsar, är de grejer du alltid bär med dig. En del har till exempel en liten plåtask med sig, andra har grejer löst i ryggsäcken som kan vara bra att ha. Mobil, nycklar och plånbok är ju sådana saker som folk har med sig nästan var de än går så de utgör ju grunden i en EDC (och glöm inte att smartphones är bra att ha efter zombieapokalypsen om du har möjlighet att ladda batterierna).

Eftersom vi inte vet när zombierna kommer – du kan vara på jobbet, på semester, på bussen eller på middag hos några jobbiga släktingar – är det rimligt att ha en viss beredskap hela tiden. Men det måste samtidigt avvägas mot foliehatt och att gå omkring som en packåsna. För de allra flesta, om du inte råkar vara old school inbrottstjuv eller någon typ av rivarsnickare, är kofoten inte ett alternativ att släpa med sig till vardags.

Jag tycker ändå att det är viktigt att tänka över lite vilka oväntade händelser som kan uppstå och vilka smågrejer som kan hjälpa vid de tillfällena. Till exempel har jag alltid med mig en vattenflaska (och bok eller dator) om jag åker tåg eftersom det inte är jätteovanligt att det blir en försening på två timmar. Det är ju inget livshotande men något som gör att väntan blir lite trevligare (och billigare). Samma gäller med de mesta av grejerna i en EDC. Det kanske inte alltid hjälper dig i en större katastrof men det kan göra vardagens umbäranden lite enklare.

I ärlighetens namn har jag först ganska nyligen fått ändan ur vagnen och systematiserat min EDC. Här är de (frånvarande på bilden är ett paket pappersnäsdukar). Kommentera gärna om du har egna synpunkter eller frågor på hur jag tänker kring de olika föremålen.

Grejer som kan passa bra att ha som EDC.

Grejer som kan passa bra att ha som EDC.

Posted on januari 20, 2015, in Att överleva and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Buntband, paracord och gaffatejp tycker jag är saker du har glömt. Gaffan kan man tejpa runt ett buntband. Ofta klarar man sig länge med bara 40-50 cm gaffa. Buntband utgör en utmärkt handfängsel ifall du behöver göra ett envarsgripande av en zombie. Paracord är ju lite av prepperns kännetecken. Fläta det dock inte eftersom det bara förstärker klichén.

    Om man har lite extra plats tycker jag man också ska en laddcell och sladd till telefonen.

    I nyckelringen har den seriöse även något verktyg. Själv har jag Victorinox midnite manager som är en liten armékniv med kniv, sax, kapsylöppnare, nagelfil, skruvmejsel, stjärnskruvmejsel, penna och lampa.

    • Hmm, jag ser ganska få tillfällen att ha buntband eller paracord men silvertejp kan faktiskt behövas ibland (men jag ser mig inte som prepper heller).

      Extra batteri/laddare till telefonen är också en riktigt bra idé.

Kommentera

