Boktipset: Tjärven

tjarvenTjärven är en av John Ajvide Lindqvists minst kända berättelser, förmodligen för att den aldrig gavs ut som pappersbok utan bara finns som ljudbok och E-bok. Han själv har beskrivit att det är en enkel rak zombiehistoria med monster i fokus. Jag tycker inte han lyckas göra den typen av historia. Den är betydligt bättre och faktiskt djupare än de flesta zombieböckerna jag läst (på betydligt kortare utrymme). Och även om zombierna från havets botten är blodigt beskrivna och härligt ruttnande är Tjärven en bok om människor och om hur vi handskas med det totalt omöjliga.

Boken handlar om sju personer från avgångsklass 86 som har en klassåterträff på den avlägsna ön Tjärven i Stockholms skärgård. Allt går såklart åt helvete och det blir en desperat kamp för att överleva för stackarna som bara ville leva i nostalgin från en tid som inte går att få tillbaka. Jag tänker mycket på nostalgi när jag läser boken. Jag tänker på människors drivkrafter och mål och mening med livet. Jag tänker på att det är som om jag känner igen personerna från mitt liv.

Det är som en mix-up av Anna Odells fantastiska film Återträffen och Night of the Living Dead i Skärgårdsmiljö. Personerna känns trovärdiga och även fast det dröjer över en timme innan zombierna kommer så är boken intressant hela vägen. Ljudboken är inläst av Ajvide Lindqvist, hans sköna lite nonchalant röst ger något lite extra till historien tycker jag. På det stora hela är Tjärven ett måste för zombieintresserade i Sverige.

 

Titta också på John Ajvide Lindqvists lilla reklamfilm där han är härligt obekväm.

 

Bokus

Adlibris

eller så kan du låna på valfritt bibliotek.

Posted on maj 8, 2014, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

