Överlevnadsbågen

En bok som jag ständigt återkommer till är Amanda Ripleys The Unthinkable – Who Survives When Disasters Strike – and Why? Det är en populärvetenskaplig reportagebok som handlar om hur människor beter sig i katastrofsituationer. Ripley lägger fram varför människor som klarar sig gör det, det finns nämligen både miljöfaktorer (som övning i stressade lägen på de sakerna en kan råka ut för) och biologiska förklaringar (om din hippocampus är liten klarar du katastrofer sämre och återhämtningen efteråt tar längre tid).

0307352900När det otänkbara händer heter boken på svenska som dessvärre är slut hos förlaget, men jag lyckade ändå komma över ett exemplar. Det Ripley målar upp är en Survival Arc eller överlevnadsbåge på svenska. Jag förstår inte riktigt varför det är en båge (om någon läsare har en bättre översättning får ni gärna maila), för det handlar om tre faser som människan går igenom i katastrofsituationer – Förnekelse, övervägande och beslut. Inte helt otippat handlar det om att så fort som möjligt komma till beslutsfasen och agera efter det.

I Förnekelsefasen vill huvudet hålla borta tankarna på att något hänt. Det är vanligt att vi fördröjer handling genom att samla på oss saker, städa i ordning eller helt enkelt paralyseras (en sidostory kring paralysering är att nästan alla djur också kan drabbas av det beteende, såväl krabbor som däggdjur och fjäderfä). Vi vill och kan inte ta in det som händer helt enkelt.

Övervägande handlar om den inre dialogen. Polletten har trillat ned, men vi vet inte hur vi ska handskas med faktumet att allt inte står rätt till. Den här fasen går att träna bort. Det är det vi gör vid brandövningar, när vi kör halkbana och gör militärtjänsten.

I beslutsfasen har vi accepterat att något har hänt och börjat komma fram till vad det är och vad vi kan göra åt det. Utifrån tidigare kunskaper och tankar kan vi hitta rätt agerande.

Här följer två tips för att snabbt komma till beslutsfasen. Det första handlar om andning. Bland annat De gröna baskrarna och FBI använder en vanlig yogaandning för att kunna agera på rätt sätt snabbt. Andas in och räkna till fyra, håll luften i lungorna och räkna till fyra, andas ut och räkna till fyra. Upprepa.

Det andra sättet är att tänka STOP.stopskylt_284957w_53266096

Stanna upp – lugna ned dig och göra inget förhastat
Tänk – vad har hänt? Hur är situationen?
Orientera/Observera – Var är du? Vad finns runt omkring dig?
Planera – vad kan du göra? Vad har du för valmöjligheter?

Två misstag  i stressade situationer är antingen att inte göra något alls, eller att göra utan att tänka. Bägge kan få förödande konsekvenser. Men nog om det. Köp nu Amanda Ripleys bok och lär dig lite om katastrofbeteende så ökar dina chanser att klara dig efter zombiekatastrofen med skitmånga procent.

 

 

 

 

Annonser

Posted on mars 27, 2014, in Att överleva and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: