Zombiekapitalism på Augmented Society

För några veckor sedan blev jag ombedd att skriva om epidemier och film på Svenska Filminstitutets samhällssida Augmented Society. Glad i hågen började jag men kom hela tiden in på politiska sidospår. Tidigare på bloggen har jag ju skrivit om zombies, klass och kapitalism (del 1, del 2 och gästinlägget om zombitariatet) så det är inga nyheter egentligen, men det var ett stickspår i slutet på artikeln som jag behöver utveckla senare känner jag. Det handlar om zombiehorden som en metafor för kapitalismen. Som lägger allt under sig i jakt på profit, inga tidigare band är viktiga, ingen hänsyn, bara ett profitbegär som inte kan stillas. Marx själv skrev såklart inte om zombies men använde ibland monster som metaforer. Han pratade t ex om kapitalets varulvshunger och om hur proletariatet sugs ut av vampyrer.

Aja här kan du läsa texten på Augment Society.

Posted on oktober 23, 2013, in zombies i allmänhet and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

