Filmtipset: Vittra aka Wither aka Cabin of the Dead

MV5BODI5MTk3MTA1NV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzE5NjQyNw@@._V1_SX214_Det är verkligen inte varje dag det kommer ut svenska zombiefilmer. Därför var det väldigt roligt när jag först hörde talas om Vittra och nu såg den. Jag ville verkligen gilla den här filmen men tyvärr klarade den sig inte hela vägen.

Handlingen är 1A i splatter/skräckfilmsgenren. Ett gäng ungdomar som inte setts på länge åker till en öde stuga någonstans i Uppland, ganska snart upptäcker de något hemskt och en efter en blir de zombier. Det är mycket blod. Det är snyggt blod, men utöver det kommer de inte så långt. Skådespeleriet är generellt bra, och det är fantastiskt roligt att Johannes Brost är med. Albin och Ida som är filmens två riktiga huvudpersoner gör ett bra jobb med att bära upp de andra karaktärerna som tyvärr inte riktigt får något utrymme som olika personer, utöver den överdrivne Simon.

Som i många filmer lider Vittra av att filmskaparna verkligen vill att vi ska förstå vad som händer. Därför förklarar Johannes Brost hela historien 20 minuter in i filmen. Därför säger skådespelarna ”Jag mår illa” eller ”Oj vad mörkt det är” när de inte behöver sägas. Samtidigt som det inte finns någon som helst koherens i hur zombierna rör sig eller vad de dör av. En del dör inte fast de blir skjutna i huvudet, andra dör av våld mot kroppen.  Wither-gore

Filmen andas väldigt mycket Evil Dead (på ett bra sätt) och det finns mycket bra med filmen. Det gör det desto mer irriterande att den faller innan målsnöret. Jag tycker absolut den är sevärd och hoppas på en uppföljare av något slag.

Just ja, jag måste kommentera zombierna också. Jag är egentligen lite tveksam till att kalla det här för en zombiefilm. Visst finns det många av de klassiska dragen hos zombierna, men det känns mer som en klassisk splatter/skräckfilm. Men jag är ju ändå en zombieliberal så jag tycker ändå den hamnar in i rätt genre.

SVD, SR, Expressen,

Posted on augusti 11, 2013, in litteratur och film and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

