Bokrecension: ”Vegan Revolution… with Zombies”

När jag såg boken Vegan Revolution… with Zombies visste jag att jag behövde läsa den. Som vegan och zombieintresserad är ju combon svår att inte gilla. Det finns en del andra delar i den ganska smala vegozombiegenren som jag tidigare skrivit om.

Vegan Revolution… with Zombies av David Agranoff handlar om Dani och hennes väg till att bli vegan. Hon är en ganska vanlig tjej som jobbar som korrläsare på ett förlag som heter Fulci press i Portland. Samtidigt som hon säger nej till animaliska produkter så kommer hennes liv mer och mer att präglas av zombier.

veganrevolutionZI USA har det precis börjat säljas stressfritt kött. Det är en ny sorts medicin som gör att djur inte känner smärta, stress eller oro. Det stressfria köttet saluförs som ett sätt att kunna fortsätta äta animaliska produkter utan att tänka på de moraliska problemen med köttindustrin. Filosofer som i boken heter Peter Sanger (jmfr Peter Singer) deklarerar sitt stöd för detta, men det verkar vara något skumt med det hela. Ja ni kan gissa vad som händer. Alla som ätit det köttet blir sjuka och efter ett tag börjar de bli sugna på människor. Andra delen av boken är det zombieapokalyps som gäller. Det är människor som är instängda i varuhus, pang-pang och de nära och kära som blir bitna och lämnade.

Vegan Revolution… with Zombies är inte lysande litteratur, den är egentligen knappt läsvärd. Den har en del roliga poänger och är lite underfundig men är samtidigt väldigt platt. Det jag framförallt gillade är den fina metahistorian som uppdagas efter ett par kapitel. Fulci press ger ut böcker som Of Mice and Men with Zombies (jmfr Stolthet och fördom och zombier) och egentligen handlar första delen av boken om Danis väg till att bli vegan. Ni fattar…

Det är ganska mycket miljöbeskrivningar om Portland och hipsterkulturen som finns där. Vi känner igen det från TV serier som Portlandia och det är ju lite småkul men jag har svårt att verkligen gilla det. Kanske är det jättekul om man är därifrån eller har hängt där men jag har svårt att uppskatta det. För veganer är det hög igenkänningsfaktor (folk som frågar: Vad ska vi göra med alla kor? Hur får du i dig protein? Men du äter väl fisk? och Skulle du äta kött på en öde ö för att överleva?).

Varje kapitel avslutas med ett test med frågor om vad som hänt eller bara roliga grejer kring zombies eller veganism. Det funkar så där, texten lättas upp lite men det är inte speciellt roligt (som jag antar att det är tänkt att vara). Det är inte en helt seriös novell på det stora hela, men den har sina poänger. Den är fylld av nördiga referenser till zombiefilmer, Hårdrock och populärkultur.

Trailer (… with Spoilers)

Annonser

Posted on april 3, 2013, in litteratur och film and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.