Survival Instinct

Jag borde kanske inte ge mig in på det här, men jag har spelat The Walking Dead: Survival Instinct (med Thor som bloggar på  Nintendolivet) och tänkte försöka mig på att recensera det. Jag spelar aldrig data/TV-spel annars men tänkte att jag ville se vad det hade att erbjuda. Spelet utgår alltså från allas favoritredneck  Daryl Dixon.

Survival Instinct är ett First Person Shooter spel, dvs man ser ett verktyg i handen och sen ska det föreställa att man ser med Daryls ögon. Det funkar så där tycker jag, men det är väl en vanesak mest antar jag. Spelet utspelar sig precis när zombiekatastrofen inträffar och Daryl ska försöka hitta sin bror Merle och sen antar jag att det gäller att komma till när man träffar Daryl första gången i TV-serien. Vi hann inte dit riktigt dock.

Grafiken är ganska dålig och zombierna är rätt fula och faller på exakt samma sätt när man dödat dem. Det finns också inte så många olika zombies så man börjar känna igen de olika efter ett tag. Vad som är bra är däremot de uppdrag man får och hur de kan lösas på lite olika sätt. Oftast funkade det bättre att smyga och springa än att ha ihjäl zombierna, och ibland upptäckte vi att det gick att klättra över hinder istället för att springa runt. Känslan var att det fanns olika möjligheter att lösa problemen och det var uppfriskande. Samma med att man kunde välja att stanna till på olika ställen och leta användbara prylar, och hitta överlevare som kunde hänga med.

Det hade varit kul om de andra överlevarna varit mer behjälpliga för ens egna uppdrag. Nu kunde de skickas iväg för att leta vapen, bensin eller mat. Det hade kunnat ge en bättre dynamik i spelet och kanske fått det att bli lite mer levande.

Spelet har fått ganska genomgående dåliga recensioner. Jag vet inte vad jag ska tycka. Det var rätt underhållande och ibland blev man rädd när någon dök upp bakom en, ibland kunde jag känna mig instängd när man var fast i ett hörn och det vällde fram zombies som ville slita en i stycken. Mellan varje gång man dog och fick börja om var spelet tvunget att ladda ett tag  för att komma igång igen, det var frustrerande.

Trailer för Survival

Posted on mars 28, 2013, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Här får du en påskpresent, Herman: skit i zombiespelen och testa Fallout 3!
    Det utspelar sig i en postapokalyptisk framtid och det finns tyyyyyp lite zombier med också (ghouls) men framför allt handlar det om att överleva i en kärnvapenbesmittad värld. Man samlar skrot, skjuter supermutanter, bygger vapen och löser uppdrag. Massa moraliska dilemman. Fruktansvärt kul, även om man inte är mycket för TV-spel. Lita på mig nu! Det är så fantastiskt roligt att till och med jag som var extremt skeptisk när Johan skaffade Xbox 360 har spelat bort långt över 100 timmar på detta spel. Glad Påsk!

Kommentera

