Crossed

Jag fick äntligen tid att läsa första delen av Crossed vilket ledde till en natt med dålig sömn. Det är väl egentligen inte en zombiehistoria, men genren blir mer och mer tillåtande och jag tycker det är bra. Det är en typ av smitta som kan liknas vid Rage Virus på steroider. Förutom att få ett slags kors i ansiktet så släpper alla typer av spärrar i människan. Smittan gör att de drabbade vill göra allt genomjävligt man någonsin kan tänka sig med såväl smittade som med varandra. Är du lite känslig för sjuka våldtäktsscener eller blod och stympningar är inte Crossed något jag rekommenderar. Men de kan fortfarande tänka och göra planer.

Den första delen i serien (10 kapitel) är skriven av Garth Ennis som också ligger bakom The Preacher. Det finns en hel del likheter med Preacher i hur skruvat det är men Crossed är gjord med mindre humor. Efter den första historien slutade han skriva den och några andra har fortsatt. Jag har inte läst vidare (än) men den finns att läsa på nätet här om man inte vill köpa serien.

Som man så ofta gör med zombieberättelser så försöker man sätta sig in i om man själv skulle vara där. Ennis ger oss inget romantiskt överlevnadsskimmer överhuvudtaget. Det är den mörkaste zombieliknande berättelsen jag någonsin läst. Det finns liksom inget hopp, ingen som egentligen bryr sig och en omgivning som är en bra bit värre än döden.

Crossed är riktigt bra, vedervärdig och helt makaber.

Posted on november 29, 2012, in litteratur och film and tagged , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Den vill/borde/måste jag också läsa!

  2. Det är ju det jag säger: det är lika bra att bli en zombie direkt!

Kommentera

