Filmtipset: Exit Humanity (och lite tankar kring zombiegenren)

Exit Humanity från 2011 är en kanadensisk zombiefilm i westernmiljö. En soldat, Edward Young, upptäcker att odöda helt plötsligt finns som ny fiende och allt kollapsar. Hans familj dödas och han skaffar sig ett nytt mål med livet. Jag tycker det är en ganska bra film även om den, i likhet med många andra zombiefilmer, är lite väl övertydlig ibland. Den är snyggt gjord, zombierna är väldigt välsminkade och ser obehagliga ut. En berättarröst går genom hela filmen och små avsnitt är animerade, det funkar faktiskt väldigt bra särskilt med tanke på att filmen bygger på hans dagboksanteckningar. Den är dock på tok för lång och glorifierar Young lite väl mycket, men är väl värd att se tycker jag ändå.

Filmen fick mig att tänka ganska mycket på genren zombiefilm. Eller kanske att det inte finns en genre som heter zombiefilm. Zombiefilmer har varit synonymt med skräckfilmer, men jag vet inte om jag skulle kalla den här en skräckfilm. Få av de senaste zombiefilmerna jag sett har gjort mig rädd. Det som gjorde de klassiska zombiefilmerna till skräckfilmer var ofta en krypande känsla och någon typ av instängdhet. Det och att zombierna var någon som betytt mycket tidigare, någon man kunde känna igen. Nu handlar det mer om ett visst mått av action som dom snabba zombierna lämpar sig utmärkt för (även om det inte just gäller för den Exit Humanity). Temat med att skjuta ihjäl sina vänner och familjemedlemmar finns ofta kvar men det känns ibland lite uttjatat. Det blir sorgligt på sin höjd, sällan obehagligt eller läskigt. Kanske trubbas man av bara?

Följdfrågan blir såklart hur filmgenren eller kanske snarare zombien kan utvecklas. I bokens värld är det vanligt att zombien är något annat än bara den hjärndöda stapplande varelsen med omättlig hunger. Varma kroppar är ett exempel som nu också snart blir film. Risken finns att zombien går vampyrens öde tillmötes och blir en version på Twilight, men jag tror den inte är överhängande. Zombien symboliserar en annan klass och ett helt annat begär än vampyren. Det här med den nutida zombiens utveckling och Varma kroppar är ett ämne jag kommer att återvända till.

Posted on november 21, 2012, in litteratur och film, zombies i allmänhet and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Tack för filmtipset!

    Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för en twilightifiering av zombies. Vampyrer har på något sätt alltid varit lite sexiga, zombies? Not so much.

  2. Jag skulle nog säga att zombiegenren gått samma väg som vampyrgenren i så måtto att det som du säger finns en större bredd nu — det är inte bara hasande och klägg. Mer melankoli och sorg än panik. Men med tanke på att det fanns element av detta redan hos Romero (eller varför inte Mathesons novell ”Dance of the Dead”?) skulle jag gissa att det är parallella utvecklingar, snarare än att vampyrerna går före.

    Däremot är kanske utvecklingen av historier som utforskar relationen mellan zombies och deras levande anhöriga i någon mån inspirerad av vampyrernas framgång? Annars upplever jag att det än så länge är vanligare att historier berättas ur vampyrens perspektiv jämfört med zombiens. Där är det fortfarande oftast de levande som står i centrum.

    • Absolut! Men i senare filmer och serier så har zombien blivit mer subjekt. Om du inte sett Flickan med gåvorna än rekommenderar jag verkligen den. Sjukt bra på just det temat (och med en fin blinkning till I Am Legend).

      Det jag oftast tycker funkar bäst i zombiegenren är just scenerna där vänner/familj/älskade är smittade och alla vet vad nästa steget måste vara. Det skiljer ju sig ganska markant mot vampyrismen där det till och med kan vara önskvärt. Men vi ser kanske snart filmer där också människor väljer att bli zombier för att vara i det vinnande laget 🙂

      • Jag tror du kommer att bli glad över min avslutande film i temat 🙂

        Då skiljer vi oss åt — jag tycker generellt att scener där man inväntar zombieutbrottet hos nära och kära tenderar att bli ganska trista…

Kommentera

