The Walking Dead – serien

OBS Det här inlägget kan innehålla spoilers om serien The Walking Dead!

För någon vecka sen kom nummer åtta av de inbundna The Walking Dead ut (nummer 85-96) . Jag brukar alltid läsa det föregående numret innan för att komma ikapp vad som hänt eftersom de kommer ut med typ ett års mellanrum. Så när jag satt och läste nummer sju insåg jag igen hur bra serien egentligen är (igen). Det finns en nyckelmening tycker jag och det är efter totalkaoset i det nya communityt när Rick sitter och pratar med Carl. Det är först där han inser att det också gäller att tänka långsiktigt och att det inte är zombierna som är det egentligen problemet utan människorna och rädslan för att sluta leva dag till dag. Slutkaoset är också fantastiskt gripande.

Jag har just nu höga förväntningar på det åttonde albumet. Om det börjar handla om hur man långsiktigt bygger ett nytt samhälle och en ny civilisation är det något som knappt funnits i zombiefiktionen innan. Några få undantag finns så klart, Land Of The Dead är väl ett sånt exempel från vita duken och Tåg är en bra novell där det hintas om vad som skett (båda råkar dessutom ha ett intressant klassperspektiv).

Det blir mer och mer tydligt hur trogen TV serien är tempot i böckerna. Nu var det ett tag sen jag läste de tidiga böckerna (och jag har inte kommit mig för att läsa Apart förlags svenska översättningar tyvärr). Det är långa stycken där det inte händer så mycket actionmässigt men karaktärer utvecklas, det hintas om personliga sammanbrott och tänks om hur de egentligen lever. Sen helt plötsligt brakar det loss och det är snudd på att man måste hålla i något för att inte svepas med.

För övrigt var jag och pratade i Ludvika häromveckan och fick en liten artikel i DT och imorgon, tisdag, ska jag prata i Uppsala på Stadsbiblioteket kl 18.30

Posted on november 5, 2012, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

