Dagens boktips: Autumn

Jag har precis läst ut Autumn (2001) av David Moody. Jag hade hört att det var en topp fem zombiebok men visst inte så mycket mer om den. I korthet handlar boken om tre personer som försöker klara sig efter att de absolut flesta på jorden (?) dött. Någon typ av smitta sprider sig och ger människorna som drabbas ett par sekunder att leva. Tomheten sprider ut sig och de få som överlevt har svårt att hantera situationen. Svårare blir det när de döda börjar resa sig igen…

Någonstans känns Autumn lite mer sannolik än många andra zombieböcker/filmer. Känslan av att något är coolt eller att man själv på något sätt skulle vilja befinna sig i berättelsen är helt frånvarande. Det verkar bara hemskt och att folk har svårt att klara den psykiska pressen som en ofattbar situation. Våldsbiten är också väldigt nedtonad, det sprutar inte blod i någon utsträckning alls och det finns ingen vapenfetischism. Det jag skulle beskriva boken som vardaglig och grå egentligen. Även om man inte lär känna personerna särskilt bra så är deras beteenden fullkomligt förståeliga.

En rolig detalj är att Moody publicerade boken på sin hemsida först och den blev nedladdad av fans i så stor utsträckning (över 500 000 gånger) att han startade ett förlag och gav ut den i efterhand. Den finns också som film som jag började titta på men inte ville se färdigt för den kändes ganska tafflig och jag vill inte sabba boken. Det finns flera delar och eftersom Jonny på Swedish Zombie var så snäll fick jag låna både del ett och två!

 

(Ett Jan Björklund anagram – DJ Runkblöja)

Posted on juli 8, 2012, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Du tycks ha godkänt Autumn. Kul!

    Jag ska strax hugga tag i Marvelzombierna!

    Ps: runkblöja?

Kommentera

