Stolthet och fördom och zombier

Stolthet och fördom och zombier kom ut 2009. Större delen av texten (typ 2/3) är exakt samma som Jane Austens men sedan har Seth Grahame-Smith lagt på perspektivet zombies. Briljant i teorin, uselt i verkligheten. Det kanske bara är jag men det är bland det tråkigaste jag har varit med om, jag läste typ de 50 första sidorna och slutade sen. Orkade helt enkelt inte igenom den träiga berättelsen och jag tror att det är lika mycket Austens som Grahame-Smiths fel. Det enda jag ville veta var exakt vad som var nytt och jag blev faktiskt sugen på att läsa Stolthet och fördom (utan zombies).

Men jag gav mig inte, jag köpte serietidningen som är gjord av Tony Lee och Cliff Richards. Men samma resultat, igår lkväll slutade jag efter ca 1/3 och bläddrade lite förstrött till slutet men inte ens det gav något.

I ärlighetens namn finns det en del roliga saker med den, jag gillar att systrarna rest i Asien och lärt sig the deadly arts (i motsats till de kvinnliga konsterna). De är någonslags ninjas vilket också är rätt kul. Men det håller inte hela vägen tyvärr.

På den roliga sidan i övrigt så fick jag låna David Moodys Autumn av Jonny på Swedish Zombie. Han betraktar den som bland det bästa som skrivits i zombiegenren. Hurra för sommarläsning.

Posted on juni 28, 2012, in litteratur och film and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Jag tyckte stolthet och fördom och zombies var underhållande, men den bygger väl lite på att man uppskattar Jane Austen pastichen. Om man inte gillar Jane Austen iaf lite grann så kan den nog vara rätt trist.

Kommentera

