Zombie Nation

Som jag lovade häromveckan köpte jag magasinet Zombie Nation. Jag tänkte: Yeah 128 sidor zombiereportage (med visst vapen och krigsfokus eftersom den kommer från USA men ändå). Jag fick Guns and Ammo. Nej vänta, jag fick betala 149:- för, I shit you not, 44 sidor reklam för vapen och ammunition. Då räknade jag inte in de reportage som handlade om ett visst vapen (pris fanns vanligen med i artikeln) och egentligen är reklam med redaktionell text som utgjorde minst lika många sidor till. Utöver detta så var det två artiklar som inte handlade om vapen eller strid med zombies. Det var en intervju med en zombiesmikör och en om statister som spelade zombies i The Walking Dead. Men om du är intresserad över olika prickskyttetekniker och kikarsikten man bör använda, hur du bör använda den nya kombinerade bajonetten och ljuddämparen eller besvikelse över att ”fel” vapen användes i Zombieland så är det tidningen för dig.

När jag gjorde lite närmare efterforskningar så var det samma människor som ligger bakom Guns And Ammo som också ligger bakom Zombie Nation. Bland fans till tidningen går det rykten om att det egentligen bara är ett PR-trick för att sälja fler tidningar. Jag erkänner villigt att jag gick på det och att den var underhållande i hur sjuk den känns i en svensk kontext.

På det stora hela visar det skillnaden i svensk och amerikansk kultur. I USA finns survivalistidentiteten på ett helt annat sätt än vi har här. Den rörelsen verkar ha startat på 50 och 60-talet i USA men har såklart äldre rötter i vapenlagar och nybyggarideal. I Sverige har samhället i större grad haft, med betoning på haft, gjort saker för att säkra situationen för medborgare i kristider. Skyddsrum, egen matförsörjning etc är en del i en samhällelig krisberedskap som inte finns på samma sätt i USA. Där var det mer upp till var och en att bygga sitt eget skyddsrum på gården vilket såklart är högst ineffektivt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Posted on juni 13, 2012, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Nån borde verkligen starta ett svenskt zombiemagasin, med mindre vapen och mer zombier(och mindre folk som sminkar folk som spelar zombier).

  2. Jag tyckte Zombie nation var en sjukt rolig tidning, just för att den var en Guns and ammo för zombiedödare.

    Dock håller jag med kommentaren ovan. Skulle jag gärna läsa.

Kommentera

