Marvel Zombies

Ja, det var ett tag sen jag fick reda på att Marvel Zombies fanns. Jag tänkte att det mest var en konstig spinn-off och inget att fästa sig vid. Som tur är tänkte jag ändå att det var något jag borde iallafall kolla in lite grann och blev väldigt positivt överraskad. Jag läste en del Marvel på tidigt 90-tal men kom mig aldrig för att fortsätta eftersom de blev sämre tecknade och jag blev lite äldre och tyckte inte det var så coolt längre.

Marvel Zombies börjar med att Magneto kommer till jorden som är helt förstörd. De hjältar som inte blivit uppätna är zombies, men har kvar sitt medvetande och sina superkrafter. De drivs av en ostoppbar hunger och har till en början någon typ av samvete men kommer snabbt på svepskäl för att kunna äta folk. I princip alla människor gick år först (hur hungrig kan Hulk egentligen bli?) och sen hade de bara varandra. Mr Fantastic (aka Reed Richards aka Gummimannen i Fantastiska fyran) kommer på att det är en bra idé att hitta nya världar att erövra för att kunna äta sig igenom och när de ätit Galactus och fått lite av hans krafter är det inte mycket som kan stoppa dem.

För folk som inte följer Marvel kan nog universumet vara lite obekant, det är en massa parallella dimensioner och alternativa universum som spelar stor roll i ploten. Jag tyckte inte det var helt lätt att hänga med alla gånger men jag läser å andra sidan ganska slarvigt generellt.

Marvel Zombies låg i framkant i zombiegenren. 2005 kom första, innan den stora boomen i genren. De vågar också ta ut svängarna ordentligt, ett enkelt knep hade varit att låta några lågstatushjältar bli zombies och de mest populära fick komma in och rädda dagen men istället är det Spindelmannen, Wolverine och ett gäng till som är zombiehuvudpersoner. Också mängden blod och brutalitet blandat med humor ska Marvel ha en eloge för i det här fallet.

Det är The Walking Dead skaparen Robert Kirkman som ligger bakom detta och storyn om hur spinn-offen kom till är nästan, men bara nästan, lika bra som serien.

Posted on maj 25, 2012, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jonathan Maberry skriver också manus ibland. Måste kolla in några album vid tillfälle. Har faktiskt inte blivit av.

  2. Du kan få låna om du vill kolla. Är väldigt intresserad av att höra vad du tycker.

Kommentera

