Lästips: Tåget

Tåget av Susanne Samuelsson. <- klicka och läs den!

 

Tåget har precis det som jag gillar i zombiegenren och kanske särskilt i skriven text. Det är relationerna mellan människor som är det centrala. Ett gift par åker tillsammans till tryggheten i Norrland där zombierna inte finns. Resten av världen får vi inte veta så mycket om utöver att de rikare i städerna har byggt en mur kring sitt område. En av de meningarna i novellen jag gillar bäst och läste flera gånger och tänkte på är: ”Vad gjorde det egentligen för skillnad om det var mot kriminella, fattiga eller smittade?” En blinkning till Land of the Dead och en bild av zombien som nästan mänsklig. Ett hot av många hot som den besuttna klassen dras med. Överhuvudtaget finns klass som ett raster över berättelsen i hur människor beskrivs.

Jag gillar också det här när saker har börjat återgå till någon form av vardag. Efter själva utbrottet, vad händer då? Lite som de långsamma delarna i The Walking Dead säsong 2 (förutom kärnfamiljspropagandan). Läs novellen är mitt tips. Jag läste om den här novellen hos Swedish Zombie. Den vann tydligen Fantasiknovelltävlingen 2o11 och det känns välförtjänt.

Posted on april 26, 2012, in litteratur och film and tagged , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Oj, tack för de snälla orden! Alltid roligt när just zombie-experter gillar det jag gör. Fast jag hoppas jag tar bättre tillvara på de stackars zombierna än vad man gör i säsong 2 av The Walking Dead. 🙂

Kommentera

